tirsdag 7. juni 2011

Idyll...

Feiring av bursdag må vel være et av årets store høydepunkter, spesielt for de som er såpass små enda at årene deles i halve, kvarte og gjerne enda kortere intervaller....

En 7-årsdag må feires skikkelig og mor i huset går gjerne helhjertet inn for prosjektet. Det er ihvertfall ikke forberedelsen det kommer an på, for gaven er vel gjennomtenkt, pynten er nøye plukket ut, de nye penklærne ligger ferdig strøket og huset, ja det skinner faktisk, kvelden før den store dagen.

Bursdagsbarnet selv hadde ingen mulighet for å sove, han er overbevist om at han aldri kom til å få sove faktisk, og da han ikke engang får lurt hverken første- eller midterste lyd i ordet for hva gaven er, ut av mor, er det like før tårene tar han... Heldigvis tar Ole Blund overtaket før tårene og prinsen kan samle krefter til ei spennende bursdagshelg.....

Strålende sol gjør det mulig å samle familie og venner i hagen. Drømmen om langbord, piknikteppe på plenen for barna, blomster, grilling og gode kaker kan bli en realitet. Min kjære søster, Hanne, uttalte i forkant: "Jeg føler jeg burde sydd meg et Carl Larsson forkle, for å gli ordentlig inn i den drømmen din...."

Det trengtes ikke noe forkle, bare sommerkjoler, for dagen ble strålende for både liten og stor, og jeg kaller det gjerne en kaotisk idyll fylt av grillpølser, potetgull, kaker og trivelig folk....






Det finnes faktisk de som påstår at bursdag, kaker og hageidyll ikke er den største lykke på jord... En av de kan nok være min eldste sønn, som mye heller bruker dagene til skating, og da gjerne på Koigen i Hamar.

Fikk tillatelse til å knipset noe bilder mens han utøvde det jeg vil kalle ekstremsport... Men det å ta bilder samtidig som man holder seg for øynene, i frykt for at barnet, som ikke lenger er et barn, skal ta et overmodig stunt, er ikke bare enkelt....

Men når han lander trygt på fire hjul etter å ha tilbakelagt ei betongtrapp, må det jo innrømmes at det er imponerende hva de får til... Det er i sånne øyeblikk jeg skjønner at ikke alle talenter ligger i gener og arv, men at noe faktisk kan læres.... :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar